Fonetisk variation som social praksis: belyst ved nyudviklinger i ungt københavnsk

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fonetisk variation som social praksis : belyst ved nyudviklinger i ungt københavnsk. / Maegaard, Marie.

In: NyS, Vol. 39, 2010, p. 33-63.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Maegaard, M 2010, 'Fonetisk variation som social praksis: belyst ved nyudviklinger i ungt københavnsk', NyS, vol. 39, pp. 33-63.

APA

Maegaard, M. (2010). Fonetisk variation som social praksis: belyst ved nyudviklinger i ungt københavnsk. NyS, 39, 33-63.

Vancouver

Maegaard M. Fonetisk variation som social praksis: belyst ved nyudviklinger i ungt københavnsk. NyS. 2010;39:33-63.

Author

Maegaard, Marie. / Fonetisk variation som social praksis : belyst ved nyudviklinger i ungt københavnsk. In: NyS. 2010 ; Vol. 39. pp. 33-63.

Bibtex

@article{c854caba91294eefb134273bede3a45d,
title = "Fonetisk variation som social praksis: belyst ved nyudviklinger i ungt k{\o}benhavnsk",
abstract = "VARIATION I K{\O}BENHAVNSK Sproglig variation kan betragtes p{\aa} mange m{\aa}der og ud fra mange forskellige perspektiver alt afh{\ae}ngig af erkendelsesinteresse og fagligt st{\aa}sted. I denne artikel vil jeg redeg{\o}re for et praksisperspektiv p{\aa} sproglig variation, og jeg vil give eksempler p{\aa} analyser af fonetisk variation blandt k{\o}benhavnske unge set som social praksis. Fonetisk variation i k{\o}benhavnsk er i de fleste kvantitative sociolingvistiske unders{\o}gelser studeret med udgangspunkt i makrosociale kategorier baseret p{\aa} alder, k{\o}n eller socialklasse (eks. Brink & Lund 1975, J{\o}rgensen 1980, Gregersen & Pedersen 1991). Man betragter alts{\aa} variationen som mere eller mindre bundet til disse kategorier og inddeler informanter i grupper p{\aa} baggrund af deres tilh{\o}rsforhold til dem. Denne tilgang giver mulighed for at inkludere et h{\o}jt antal informanter og dermed mulighed for et godt overblik over variationen. I midlertid giver den ikke et ret detaljeret billede af hvordan variationen benyttes i sprogbrugernes sociale hverdag. Dette kan man f.eks. opn{\aa} gennem studier af mindre grupper ved brug af mere kvalitative analyser. I analyserne i denne artikel ser jeg n{\ae}rmere p{\aa} brugen af ti fonetiske tr{\ae}k blandt 64 9. klasseselever i K{\o}benhavn. Nogle af tr{\ae}kkene kendes fra andre unders{\o}gelser som eksempelvis h{\o}jk{\o}benhavnske, lavk{\o}benhavnske, yngre eller {\ae}ldre tr{\ae}k, mens nogle af dem ikke f{\o}r er unders{\o}gt kvantitativt og sociolingvistisk. Den sociolingvistiske og etnografiske indfaldsvinkel til variationen giver et indblik i hvilke grupper som bruger hvilke tr{\ae}k, og i hvilke andre sociale praksisser som f{\o}lges med sprogbrugen.",
author = "Marie Maegaard",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "39",
pages = "33--63",
journal = "NyS",
issn = "0106-8040",
publisher = "Dansk Sprogn{\ae}vn",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fonetisk variation som social praksis

T2 - belyst ved nyudviklinger i ungt københavnsk

AU - Maegaard, Marie

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - VARIATION I KØBENHAVNSK Sproglig variation kan betragtes på mange måder og ud fra mange forskellige perspektiver alt afhængig af erkendelsesinteresse og fagligt ståsted. I denne artikel vil jeg redegøre for et praksisperspektiv på sproglig variation, og jeg vil give eksempler på analyser af fonetisk variation blandt københavnske unge set som social praksis. Fonetisk variation i københavnsk er i de fleste kvantitative sociolingvistiske undersøgelser studeret med udgangspunkt i makrosociale kategorier baseret på alder, køn eller socialklasse (eks. Brink & Lund 1975, Jørgensen 1980, Gregersen & Pedersen 1991). Man betragter altså variationen som mere eller mindre bundet til disse kategorier og inddeler informanter i grupper på baggrund af deres tilhørsforhold til dem. Denne tilgang giver mulighed for at inkludere et højt antal informanter og dermed mulighed for et godt overblik over variationen. I midlertid giver den ikke et ret detaljeret billede af hvordan variationen benyttes i sprogbrugernes sociale hverdag. Dette kan man f.eks. opnå gennem studier af mindre grupper ved brug af mere kvalitative analyser. I analyserne i denne artikel ser jeg nærmere på brugen af ti fonetiske træk blandt 64 9. klasseselever i København. Nogle af trækkene kendes fra andre undersøgelser som eksempelvis højkøbenhavnske, lavkøbenhavnske, yngre eller ældre træk, mens nogle af dem ikke før er undersøgt kvantitativt og sociolingvistisk. Den sociolingvistiske og etnografiske indfaldsvinkel til variationen giver et indblik i hvilke grupper som bruger hvilke træk, og i hvilke andre sociale praksisser som følges med sprogbrugen.

AB - VARIATION I KØBENHAVNSK Sproglig variation kan betragtes på mange måder og ud fra mange forskellige perspektiver alt afhængig af erkendelsesinteresse og fagligt ståsted. I denne artikel vil jeg redegøre for et praksisperspektiv på sproglig variation, og jeg vil give eksempler på analyser af fonetisk variation blandt københavnske unge set som social praksis. Fonetisk variation i københavnsk er i de fleste kvantitative sociolingvistiske undersøgelser studeret med udgangspunkt i makrosociale kategorier baseret på alder, køn eller socialklasse (eks. Brink & Lund 1975, Jørgensen 1980, Gregersen & Pedersen 1991). Man betragter altså variationen som mere eller mindre bundet til disse kategorier og inddeler informanter i grupper på baggrund af deres tilhørsforhold til dem. Denne tilgang giver mulighed for at inkludere et højt antal informanter og dermed mulighed for et godt overblik over variationen. I midlertid giver den ikke et ret detaljeret billede af hvordan variationen benyttes i sprogbrugernes sociale hverdag. Dette kan man f.eks. opnå gennem studier af mindre grupper ved brug af mere kvalitative analyser. I analyserne i denne artikel ser jeg nærmere på brugen af ti fonetiske træk blandt 64 9. klasseselever i København. Nogle af trækkene kendes fra andre undersøgelser som eksempelvis højkøbenhavnske, lavkøbenhavnske, yngre eller ældre træk, mens nogle af dem ikke før er undersøgt kvantitativt og sociolingvistisk. Den sociolingvistiske og etnografiske indfaldsvinkel til variationen giver et indblik i hvilke grupper som bruger hvilke træk, og i hvilke andre sociale praksisser som følges med sprogbrugen.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 39

SP - 33

EP - 63

JO - NyS

JF - NyS

SN - 0106-8040

ER -

ID: 32088774