The hows and whys of language-related stereotypes: A discussion based on Scandinavian examples
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Article in proceedings › Research › peer-review
Standard
The hows and whys of language-related stereotypes: A discussion based on Scandinavian examples. / Kristiansen, Tore.
Stereotypes and linguistic prejudices in Europe. ed. / Anna Dabrowska; Walery Pisarek; Gerhard Stickel. Budapest : EFNIL - European Federation of National Institutuins for Language, 2017. p. 247-269.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Article in proceedings › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - GEN
T1 - The hows and whys of language-related stereotypes: A discussion based on Scandinavian examples
AU - Kristiansen, Tore
N1 - Conference code: 14
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Artiklen sammenligner vidt udbredte holdninger (stereotypier) som fremkommer ved brug af to forskellige metodologiske tilgange til elicitering af sprogrelaterede holdningsdata: spørgeskema-baseret elicitering og sprogbrugerevalueringseksperimenter. Der rapporteres og diskuteres resultater fra tre survey-undersøgelser i Skandinavien. På den ene side tyder resultaterne på at overte stereotype vurderinger – som udbredes i ‘lærd’ offentlig diskurs – har enorm indflydelse på ‘almindelige’ mennesker, som beredvilligt reproducerer dem når de fx i interview og spørgeskemaer udsættes for direkte udspørgning om sprog. På den anden side synes alle tre studier samtidig at vise at ‘almindelige’ mennesker er fælles om modsatte, coverte stereotype vurderinger, som genspejler ’levet erfaring’ og viser sig i sprogbrugerevalueringseksperimenter. Ethvert forsøg på at ville påvirke sprogrelaterede stereotypier og fordomme (i form af pædagogiske og politiske tiltag) gør klogt i at regne med at der kan være forskel på overte og coverte stereotype vurderinger.
AB - Artiklen sammenligner vidt udbredte holdninger (stereotypier) som fremkommer ved brug af to forskellige metodologiske tilgange til elicitering af sprogrelaterede holdningsdata: spørgeskema-baseret elicitering og sprogbrugerevalueringseksperimenter. Der rapporteres og diskuteres resultater fra tre survey-undersøgelser i Skandinavien. På den ene side tyder resultaterne på at overte stereotype vurderinger – som udbredes i ‘lærd’ offentlig diskurs – har enorm indflydelse på ‘almindelige’ mennesker, som beredvilligt reproducerer dem når de fx i interview og spørgeskemaer udsættes for direkte udspørgning om sprog. På den anden side synes alle tre studier samtidig at vise at ‘almindelige’ mennesker er fælles om modsatte, coverte stereotype vurderinger, som genspejler ’levet erfaring’ og viser sig i sprogbrugerevalueringseksperimenter. Ethvert forsøg på at ville påvirke sprogrelaterede stereotypier og fordomme (i form af pædagogiske og politiske tiltag) gør klogt i at regne med at der kan være forskel på overte og coverte stereotype vurderinger.
M3 - Article in proceedings
SN - 978-963-9074-68-2
SP - 247
EP - 269
BT - Stereotypes and linguistic prejudices in Europe
A2 - Dabrowska, Anna
A2 - Pisarek, Walery
A2 - Stickel, Gerhard
PB - EFNIL - European Federation of National Institutuins for Language
CY - Budapest
Y2 - 20 September 2016 through 21 September 2016
ER -
ID: 183010874