den prutter: deltagelse og sproglig forhandling i børnehavebørns leg

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Standard

den prutter : deltagelse og sproglig forhandling i børnehavebørns leg. / Karrebæk, Martha Sif.

En bog om sprog i daginstitutioner: analyser af sproglig praksis. ed. / Annette Breinholt; Lars Holm; Helle Pia Laursen. København : Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2009. p. 21-50.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Harvard

Karrebæk, MS 2009, den prutter: deltagelse og sproglig forhandling i børnehavebørns leg. in A Breinholt, L Holm & HP Laursen (eds), En bog om sprog i daginstitutioner: analyser af sproglig praksis. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, København, pp. 21-50.

APA

Karrebæk, M. S. (2009). den prutter: deltagelse og sproglig forhandling i børnehavebørns leg. In A. Breinholt, L. Holm, & H. P. Laursen (Eds.), En bog om sprog i daginstitutioner: analyser af sproglig praksis (pp. 21-50). Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Vancouver

Karrebæk MS. den prutter: deltagelse og sproglig forhandling i børnehavebørns leg. In Breinholt A, Holm L, Laursen HP, editors, En bog om sprog i daginstitutioner: analyser af sproglig praksis. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. 2009. p. 21-50

Author

Karrebæk, Martha Sif. / den prutter : deltagelse og sproglig forhandling i børnehavebørns leg. En bog om sprog i daginstitutioner: analyser af sproglig praksis. editor / Annette Breinholt ; Lars Holm ; Helle Pia Laursen. København : Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2009. pp. 21-50

Bibtex

@inbook{cb3b4ca01a3a11deb43e000ea68e967b,
title = "den prutter: deltagelse og sproglig forhandling i b{\o}rnehaveb{\o}rns leg",
abstract = "  I det daglige tilbringer b{\o}rn i danske daginstitutioner endog v{\ae}ldig meget tid i hinandens selskab og ikke i m{\aa}lrettet kommunikation med voksne. Derfor er det vigtigt, at vi f{\aa}r indsigt i karakteristiske processer i og sproglige og kommunikative tr{\ae}k ved b{\o}rns leg i institutionerne. Dette kapitel giver {\'e}t eksempel p{\aa}, hvad b{\o}rnehaveleg kan best{\aa} af, idet den i detaljer gennemg{\aa}r en tre{\aa}rig minoritetssproget drengs deltagelse i tre {\ae}ldre drenges tandl{\ae}geleg. S{\aa}ledes illustreres det bl.a., hvordan den yngre dreng benytter en r{\ae}kke forskellige ressourcer og strategier, sproglige s{\aa}vel som ikke-sproglige, for at 'f{\aa} lov at v{\ae}re med' - og at blive ved med at v{\ae}re det. Den enkelte legeepisode s{\ae}ttes endvidere ind i en st{\o}rre kontekst ved at inddrage drengens sociale og sproglige udvikling over en l{\ae}ngere periode, og de to billeder (af den enkelte episode og den generelle udvikling) begge peger p{\aa}, at heller ikke for legende b{\o}rn i b{\o}rnehavealderen er sprogtilegnelse en smertefri proces. Den involverer derimod mange sproglige og sociale anstrengelser - og alligevel risikerer barnet at blive m{\o}dt af afvisninger. Bidraget er skrevet i en b{\o}rnesociolingvistisk {\aa}nd med en mikroanalytisk vinkel p{\aa} data. ",
author = "Karreb{\ae}k, {Martha Sif}",
year = "2009",
language = "Dansk",
isbn = "9788776842796",
pages = "21--50",
editor = "Annette Breinholt and Lars Holm and Laursen, {Helle Pia}",
booktitle = "En bog om sprog i daginstitutioner",
publisher = "Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsforlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - den prutter

T2 - deltagelse og sproglig forhandling i børnehavebørns leg

AU - Karrebæk, Martha Sif

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 -   I det daglige tilbringer børn i danske daginstitutioner endog vældig meget tid i hinandens selskab og ikke i målrettet kommunikation med voksne. Derfor er det vigtigt, at vi får indsigt i karakteristiske processer i og sproglige og kommunikative træk ved børns leg i institutionerne. Dette kapitel giver ét eksempel på, hvad børnehaveleg kan bestå af, idet den i detaljer gennemgår en treårig minoritetssproget drengs deltagelse i tre ældre drenges tandlægeleg. Således illustreres det bl.a., hvordan den yngre dreng benytter en række forskellige ressourcer og strategier, sproglige såvel som ikke-sproglige, for at 'få lov at være med' - og at blive ved med at være det. Den enkelte legeepisode sættes endvidere ind i en større kontekst ved at inddrage drengens sociale og sproglige udvikling over en længere periode, og de to billeder (af den enkelte episode og den generelle udvikling) begge peger på, at heller ikke for legende børn i børnehavealderen er sprogtilegnelse en smertefri proces. Den involverer derimod mange sproglige og sociale anstrengelser - og alligevel risikerer barnet at blive mødt af afvisninger. Bidraget er skrevet i en børnesociolingvistisk ånd med en mikroanalytisk vinkel på data.

AB -   I det daglige tilbringer børn i danske daginstitutioner endog vældig meget tid i hinandens selskab og ikke i målrettet kommunikation med voksne. Derfor er det vigtigt, at vi får indsigt i karakteristiske processer i og sproglige og kommunikative træk ved børns leg i institutionerne. Dette kapitel giver ét eksempel på, hvad børnehaveleg kan bestå af, idet den i detaljer gennemgår en treårig minoritetssproget drengs deltagelse i tre ældre drenges tandlægeleg. Således illustreres det bl.a., hvordan den yngre dreng benytter en række forskellige ressourcer og strategier, sproglige såvel som ikke-sproglige, for at 'få lov at være med' - og at blive ved med at være det. Den enkelte legeepisode sættes endvidere ind i en større kontekst ved at inddrage drengens sociale og sproglige udvikling over en længere periode, og de to billeder (af den enkelte episode og den generelle udvikling) begge peger på, at heller ikke for legende børn i børnehavealderen er sprogtilegnelse en smertefri proces. Den involverer derimod mange sproglige og sociale anstrengelser - og alligevel risikerer barnet at blive mødt af afvisninger. Bidraget er skrevet i en børnesociolingvistisk ånd med en mikroanalytisk vinkel på data.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788776842796

SP - 21

EP - 50

BT - En bog om sprog i daginstitutioner

A2 - Breinholt, Annette

A2 - Holm, Lars

A2 - Laursen, Helle Pia

PB - Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag

CY - København

ER -

ID: 11553601